‘Werk maken van gelijke kansen’

Dit blog had ik al geschreven net voordat de Corona uitbrak, en toen ik klaar was om het te posten- in de Coronatijd- , vond ik het niet meer zo gepast om het hier over te hebben. Nu we weer een paar maanden verder zijn, is dit onderwerp ‘werk maken van gelijke kansen’ actueler dan ooit!

Waarom was ik ook alweer ooit in het onderwijs gaan werken? Ik wilde natuurlijk graag met kinderen werken, ik wilde hen iets leren en ik wilde iets betekenen voor hen. Ik wilde gelijke mogelijkheden voor iedereen. Ik heb dat jarenlang met hart en ziel gedaan.

Totdat ik op een punt kwam waar ik niet meer zo gelukkig was in het onderwijs. Ooit gestart als leerkracht, toen ib-er geworden, daarna adjunct en vervolgens directeur op 4 verschillende scholen. Ik dacht op die manier het verschil te maken. Maar voor wie was ik toen eigenlijk steeds het verschil aan het maken???

Natuurlijk was dit vooral voor mezelf en ook voor de kinderen van de scholen. Maar ik was dit uiteindelijk op een ongezonde manier gaan doen. Om het beter voor de ander te doen dan wat mijzelf was overkomen. Maar werd ik daar uiteindelijk blij van? Nee, niet meer op deze manier.

Na een lange zoektocht ben ik bij mezelf uitgekomen en doe ik wat ik weer leuk vind. Zorgen dat we het beste uit de kinderen halen op de basisschool! Op een andere manier, als coach en interim intern begeleider en als onderwijs adviseur.

Toen ik dit boek in handen kreeg van een directeur waar ik mee samenwerk was ik direct geboeid. ‘Werk maken van gelijke kansen’ is de naam van een boek, uitgegeven door Didactief. En het geeft allerlei mooie, uit wetenschappelijke bronnen geput, praktische en hartverwarmende adviezen.

Soms zijn ze zo simpel, maar ontzettend waar. Zo staat er bijvoorbeeld, let op je mimiek als je met kinderen werkt. Ze kunnen precies zeggen of je in hen gelooft of niet.

Zo heb ik het zelf ook ervaren. Op de basisschool was ik -in mijn beleving- niet één van de lievelingetjes van de meester -hij had er ongeveer vier- . Ik wist dit doordat ik het voelde. En dat heeft mij veel pijn gedaan en me onzeker en faalangstig gemaakt.

Natuurlijk heeft het ook veel gebracht. Zo ben ik bijvoorbeeld heel erg mijn best gaan doen, altijd en overal, waardoor ik op veel mooie plekken heb mogen werken en heeft gezorgd dat ik op de plek ben, waar ik nu ben. Nu werk ik vanuit mijn hart en vanuit absolute gelijkwaardigheid.

Ik hoop met de praktische inzichten uit onderzoek voor leraren basisonderwijs uit dit boek dat -we het voor de kinderen van nu-, een stukje soepeler en positiever kunnen laten verlopen. Zodat zij gemakkelijker hun weg in het leven met de juiste bagage kunnen vinden.

Ik vind het een aanrader voor iedereen die in het basisonderwijs werkt!